گاهنامه ریاضی ارگ

از ریاضی گفتن

۱۱ مطلب در اسفند ۱۳۹۲ ثبت شده است

سال جدید سر شار از شادی

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
شرکت بازرگانی

افراد متولد هر ماه در آینده چه شغلی پیدا می کنند

دانشمندان علم نجوم بارها تائید کرده اند که طالع بینی از روی حرکت ستارگان و کواکب و یا کف بینی ریشه علمی ندارد. شاید به همین منظور پژوهشگران اداره ملی آمار انگلیس در یک تحقیق کاملاً جدی و با استفاده از اطلاعات تازه ترین سرشماری ماههای تولد افرادی را که در 19 شغل مختلف مشغول به کار هستند، تجزیه و تحلیل کرده و نوع ارتباط میان ماه تولد و شغل آینده را تعیین کردند. هرچند ذکر این نکته ضروری است که این طالع بینی تنها براساس اطلاعات آماری و تنها در انگلیس انجام شده اند و بنابراین به نظر می رسد که همانند سایر طالع بینی ها معتبر نیست.

برپایه این بررسیها برای مثال بیشتر دندانپزشکان متولد ماه دسامبر هستند درحالی که ماه فوریه برای پرورش هنرمندان ماه ایده آلی است. تعداد پزشکان عمومی و ماموران مالیات در ماه ژانویه افزایش می یابد. ماه مارس برای خلبانان و موسیقیدانان ماه مناسبی است.

ماه ژوئن مهد روسای شرکتها و برندگان نوبل است. به طوریکه از 22 نفر از آخرین برندگان نوبل 5 برنده متولد این ماه هستند.

ارتباط میان مشاغل و ماههای تولد از دیدگاه اداره آمار انگلیس:

ژانویه: درصد بالای پزشکان عمومی و ماموران مالیات

فوریه: ماه مناسب برای هنرمندان و کنترل کننده های ترافیک

مارس: خلبانان و موسیقیدانان

آوریل: افراط و تفریط. ضریب هوشی پایین تر از حد متوسط و تولید دیکتاتور: صدام، هیتلر- شاید هم نابغه شدید: چارلی چاپلین

می: چند فوتبالیست از جمله دیوید بکهام و تعداد بیشتری سیاستمدار (جان اف کندی و تونی بلر)

ژوئن: ماه ایده آل برای روسای شرکتها و برندگان نوبل

جولای: ماه مناسب برای بناها، رانندگان قطار، آرایشگرها و آدمهایی که از راههای عجیبی معروف می شوند: جولین آسانژ، جی. کی رولینگ، دانیل ردکلیف (بازیگر هری پاتر)

آگوست: بازهم تعداد زیادی بنا اما رئیس جمهور هم در این ماه زیاد متولد شده است: باراک اوباما و بیل کلینتون.

سپتامبر: فوتبالیستها و افراد معروف دانشگاهی

اکتبر: ماه مناسب برای کسانی که می خواهند عمر طولانی داشته باشند. به طورمتوسط متولدین این ماه 215 روز بیشتر از متولدین ماه مارس زندگی می کنند.

نوامبر: این احتمال وجود دارد که به یک قاتل زنجیره ای و یا بیمار اسکیزوفرنی تبدیل شوید.

دسامبر: متوسط تعداد دندانپزشکان در این ماه زیاد است.

ارسال مطلب توسط : هادی سیف آبادی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
شرکت بازرگانی

عدد هفت

عدد هفت عددی است که شاید مثل همه ی عدد های دیگر در نظر ما عادی جلوه کند اما نگرش ما وقتی متبلور می شود که خواص عدد هفت را بدانیم و ببینیم چه «هفت» هایی در زندگی ما وجود دارند و ما در گیر و دار زندگی ماشینی و با بی تفاوتی از کنار آن ها رد می شویم مثلا شاید جالب باشد که بدانیم، رنگین کمان دارای هفت رنگ است .
عجایب جهان، هفت تا هستند.(که به عجایب هفت گانه معروفند ) یا در یونان باستان، اسطوره ای با نام هفت خدای، در ذهن مردم نقش بسته است، ویا شهر عشق، که دراشعار عطار آمده است، هفت شهر می باشد، سوره ی مبارکه حمد، که اوّلین سوره ی قرآن کریم است، هفت آیه دارد. آسمان دارای هفت طبقه است. بهشت وجهنم هر کدام دارای هفت طبقه و درجه هستند و طواف خانه خدا هفت دور است، موسیقی ایران و یونان هفت دستگاه داد، هفت نوع ساز بادی وجود دارد و علاوه بر این هفت نت موسیقی وجود دارد(دو، ر، می، فا، سل، لا، سی) و…

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
شرکت بازرگانی

دعا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
شرکت بازرگانی

2=1

مسلما ۱ مساوی با ۱ است .

اما عکس زیر کاملا منطقی نشان دهنده آن است که ۱ مساوی با ۲ است!!! 

آیا کسی میتونه بگه که چه ترفندی در اینجا به کار رفته؟؟؟ 

و یا شاید هم ترفندی در کار نبوده و ۱ مساوی با ۲ است!!!


۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
شرکت بازرگانی

ریاضی زندگی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
شرکت بازرگانی

چگونه کلاس ریاضی فعالی داشته باشیم

                                    class math

 در فضای آموزشی قرن ۲۱ مقوله های سرعت،دقت،مهارت و اطلاعات و فناوری های نوین مطرح است .  در این مقاله به بررسی روش های فعال کردن کلاس ریاضی پرداخته شده است که عمدتا تجربه های شخصی نگارنده می باشد و به طور منظم و کنترل شده در کلاس های نگارنده اجرا شده اند و نتایج آن به وسیله ی ارزشیابی های به عمل آمده مورد تایید قرار گرفته است . همچنین برخی از ویژگی های معلمان فعال نیز مورد بررسی قرار گرفته است .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
شرکت بازرگانی

معمای هوش

article2556
و امروز با تست هوشی جدید با شما هستیم : آیا می توانید ارقام ۱ تا ۹ را طوری در یک کسر استفاده کنید (هر رقم را فقط و فقط یک بار) که کسر حاصل، معادل ۱/۳ شود؟
مثال: (که البته مساوی ۱/۳ نیست!)
 ۷۱۹۲/۳۸۴۵۶ = ۰٫۱۸۷
[سعی کنید بدون فکر کردن به جواب معما مراجعه نکنید...]
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
شرکت بازرگانی

اعداد رومی

RomanIcon

یکی از مجموعه اعدادی که ما در علوم مختلف با آن سر و کار داریم اعداد رومی است ، در این پست ما به طور کامل به توضیح نماد های رومی و عدد نویسی آن میپردازیم.

رومی‌های قدیم برای نوشتن عددها از نمادهایی بدین شکل استفاده می‌کردند:

نماد I V X L C D M
عدد ۱ ۵ ۱۰ ۵۰ ۱۰۰ ۵۰۰ ۱۰۰۰

آنها با پیروی از قانون‌هایی، با ترکیب این نمادها، نمادهای دیگری برای نمایش دیگر اعداد پدید آورده بودند. بعضی از این قانون‌های دستگاه عدد نویسی رومی، بدین شرح بوده است:

  • هر نماد که در سمت راست نماد دیگر نوشته می‌شود، چنانچه مقدارش از آن نماد کمتر یا با آن مساوی باشد، ارزش آن نماد را زیاد می‌کند.
III = ۱+۱+۱ = ۳
XI = ۱۰+۱ = ۱۱
VII = ۵+۱+۱ = ۷
  • هر نمادی که در سمت چپ نماد دیگر نوشته می‌شود، چنانچه مقدارش از آن کمتر باشد، ارزش آن نماد را کم می‌کند.
IV = ۵-۱ = ۴
IX = ۱۰-۱ = ۹
CD = ۵۰۰-۱۰۰ = ۴۰۰
  • هرگاه نمادی بین دو نماد بزرگ‌تر از خود قرار گرفته باشد، ابتدا با نماد سمت راستش ترکیب می‌شود، یعنی از ارزش آن می‌کاهد و بعد، طبق قانون اوّل، تفاضل بر ارزش نماد دیگر اضافه می‌شود.
XIV = (۵-۱)+۱۰ = ۱۴
MCM = (۱۰۰۰-۱۰۰)+۱۰۰۰ = ۱۹۰۰
  • برای اعداد بزرگ ( \leq \,۵,۰۰۰ ) در بالای هر نماد خطّی افقی قرار می‌گیرد که ارزش آن را ۱,۰۰۰ برابر می‌کند. مانند:(۵,۰۰۰ =\overline {V})
  • برای اعداد خیلی بزرگ ( \leq \,۵,۰۰۰,۰۰۰ ) شکل فراگیری وجود ندارد امّا گاهی آنها را با دو خطّ افقی در بالای نماد یا با خطّی افقی در زیر نماد نمایش می‌دهند که ارزش آن نماد را ۱,۰۰۰,۰۰۰ برابر می‌کند. مانند:(۵,۰۰۰,۰۰۰ =\underline {V})
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
شرکت بازرگانی

راه شگفت انگیز یادگیری ریاضی

http://www.universitiesnews.com/wp-content/uploads/2012/06/oxford-.jpg

دانشمندان دانشگاه آکسفورد با مطرح کردن یک ایده تعجب برانگیز اظهار داشتند که عبور جریان الکتریسیته از مغز در حین درس های ریاضیات می تواند مهارتهای عددی را تا یک سوم افزایش دهد.

 شرکت کنندگان در تحقیقات دانشگاه آکسفورد پس از عبور جریان الکتریسیته از مغزشان در محاسبات سریع تر شدند و توانایی یادگیری آنها پنج برابر بیشتر شد.

تیم تحقیقات دانشگاه آکسفورد به 51 دانشجو ریاضی آموزش داد و با عبور جریان الکتریسیته از مغز آنها، دانشمندان توانستند که مهارتهای عددی آنها را تا یک سوم افزایش دهد، آنها همچنین به این نتیجه رسیدند که مهارتهای محاسباتی شرکت کنندگان پنج برابر سریع تر شده است.

حدود نیمی از شرکت کنندگان، هنگام یادگیری یک جریان سبک از مغزشان عبور کرد، پس از پنج جلسه افرادی که از این فرآیند استفاده کرده بودند ارقام، جدول های زمانی و محاسبات را به سرعت به خاطر می آوردند که این سرعت و دقت درمقایسه با افرادی که تحت قرار گیری جریان الکتریسیته از مغزشان نبودند قابل توجه بود.

این افراد همچنین تا 30 درصد بیشتر توان محاسباتی داشتند. این درحالی است که این مهارت تا شش ماه بعد در آنها باقی ماند.

دکتر «روی کوهی کادوش» از کرسی روانشناسی آموزشی دانشگاه آکسفورد ابراز امیدواری کرد که این روش به افرادی که در ریاضیات مهارتی ندارد، کمک کند.

وی افزود: این تحقیق یک روش ارزان و مطمئن است که می تواند مهارتهای ریاضی افراد را با مداخله محدود ارتقا دهد. ما در این فرآیند آن بخش از مغز را که با ریاضیات سروکار دارد، تحریک کردیم چرا که مهارتهای ریاضی پایین برای بسیاری از افراد یک چالش محسوب می شود.این درمان بی درد و غیر تهاجمی است.

به طور تخمین یک نفر از هر پنج نفر با مهارتهای محاسباتی ابتدایی مشکل دارد این درحالی است که یک نفر از هر 15 نفر مبتلا به محاسبه پریشی (dyscalculia) است که این امر موجب می شود حتی شمارش برای آنها غیر ممکن باشد.

مشخص نیست که این تحریک الکتریکی چگونه عمل می کند اما اسکن های مغزی نشان می دهد که این امر ذخیره اکسیژن و مواد مغذی مغز را افزایش می دهد.

نتایج این تحقیق که در مجله بیولوژی امروز منتشر شده دربرگیرنده پنج جلسه 45 دقیقه ای ریاضی با حضور 25 نفر بوده که برای 20 دقیقه مغزشان با یک جریان الکتریکی سبک تحریک شده است.

این گروه اظهار داشت که این تحقیق می تواند موجب تغییر روش های جدید تدریس شده و بخش خفته مغز را که با اعداد سروکار دارد بیدار کند.

دکتر «کادوش» با اشاره به مسائل اخلاقی این تکنیک، اظهارداشت: هدف ما کمک به افرادی است که تواناییهای محدودی دارند البته این تکنیک می تواند به منظور ارتقای توانایی ها مورد استفاده افراد عادی یا فراتر از عادی نیز قرار بگیرد اما بحث درباره این این روش تقلب محسوب می شود یا خیر هنوز یک بخش باز است. اگر این روش در در دسترس همه قرار گیرد، ما آن را تقلب ارزیابی نمی کنیم .
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
شرکت بازرگانی

درس ریاضی را چگونه مطالعه کنیم؟


 

روش مطالعه پسختام :
 

روش مطالعه ی پسختام از معروف ترین روش هاى بهسازى حافظه و از جمله روش هایی است که امروزه به بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان در سراسر دنیا توصیه می شود. مراحل این روش به شرح زیر است:

1- پیش خوانی :
 

یعنی درسی را که قرار است فردا در کلاس تدریس شود، امشب بخوانیم.
سؤال : روزنامه وار بخوانیم یا امتحان وار؟
هیچ کدام. آن مطلب را بخوانید. درست مثل موقعی که کاتالوگ یک وسیله ی برقی جدید را می خوانید تا از نحوه‌ی کار با آن سر در بیاورید.

مزیت پیش خوانی :
 

حتما برای شما اتفاق افتاده است که پاسخ های برگه ی امتحانی را چند بار مرور کرده اید سپس آن را تحویل داده اید ولی بعد مشاهده می کنید که در برخی قسمت های ساده نظیر علامت + یا – و ... بی دقتی کرده اید. دلیل چنین اتفاقاتی این است که ما به مطالب آشنا چندان توجه و دقت نمی کنیم. ولی در پیشخوانی عکس این موضوع اتفاق می افتد یعنی به دلیل نا آشنا بودن مطلب دقت و توجه ما افزایش می یابد.

2- سؤال کردن :
 

پس از پیش خوانی لازم است دو نوع سؤال برای خود طرح کنیم:
الف) سؤالاتی که پاسخ آن ها را می دانم
ب) سؤالاتی که پاسخ آن ها را نمی دانم.
مثلاً در درس مورد نظر نوشته شده است : « ... طرفین رابطه را در x ضرب می کنیم.( ) ...»
در اینجا شما متوجه نمی شوید چرا ( ) است. بنابراین پاسخ این سؤال مبهم است و در دسته ی سؤالاتی که پاسخ آن را نمی دانید قرار می گیرد.
فردا که به مدرسه می روید هنگام تدریس دبیرتان توجه شما بیشتر معطوف درس است چون می خواهید جواب سؤالاتی را که در ذهن تان است بگیرید.و پس از اتمام درس می توانید بقیه ی سؤالات مربوط به این مطلب را در همین جلسه بپرسید واشکالاتتان را برطرف نمایید.
نکته ی قابل توجه این است که اشتباهات ما بیش تر در ذهن و حافظه مان می ماند ( مانند اشتباهاتی که در برگه ی امتحانی ما رخ داده است و تا مدت ها در ذهن ما باقی است). از این رو اشتباهات ادراکی و سؤالات و ابهاماتی که در پیش خوانی داشته ایم به ثبت مفاهیم در ذهن و حافظه ی ما کمک شایانی می نماید.
همچنین پیش خوانی و طرح سؤال باعث می شود ما در کلاس کم تر صحبت کرده، تمرکز بیش تری داشته باشیم.

3- خواندن :
4- تفکر :

 

حتی اگر دو مرحله ی قبل را به خوبی اجرا نکردید.بهترین کار حل نمونه سؤالات کتاب درسی است. اگر پاسخ تمرینات کتاب درسی تان را به خوبی می دانید به سراغ نمونه سؤالات امتحانی کتب دیگر بروید.
این روش آماده سازی تدریجی برای امتحان است و شما را به خودآموزی سوق می دهد.

5- از بر گفتن :
 

بعد از خواندن، مطلب به حافظه ی کوتاه مدت شما می رود.می بایست 2 ساعت بعد از خواندن، یک روز بعد، یک هفته یا 10 روز بعد دوباره مطلب را از بر بگوییم تا پس از حدود یک ماه آن مطلب به حافظه ی بلندمدت ما برود.
برای نظم بخشیدن به این کار می توانید از جعبه ی « لایتنر» یا جعبه ی « بهیاد» استفاده کنید. البته این جعبه ها به درد دانش آموزان منظم و اهل برنامه ریزی دقیق می خورد.
6- مرور
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
شرکت بازرگانی