روش مطالعه پسختام :
1- پیش خوانی :
سؤال : روزنامه وار بخوانیم یا امتحان وار؟
هیچ کدام. آن مطلب را بخوانید. درست مثل موقعی که کاتالوگ یک وسیله ی برقی جدید را می خوانید تا از نحوهی کار با آن سر در بیاورید.
مزیت پیش خوانی :
2- سؤال کردن :
الف) سؤالاتی که پاسخ آن ها را می دانم
ب) سؤالاتی که پاسخ آن ها را نمی دانم.
مثلاً در درس مورد نظر نوشته شده است : « ... طرفین رابطه را در x ضرب می کنیم.( ) ...»
در اینجا شما متوجه نمی شوید چرا ( ) است. بنابراین پاسخ این سؤال مبهم است و در دسته ی سؤالاتی که پاسخ آن را نمی دانید قرار می گیرد.
فردا که به مدرسه می روید هنگام تدریس دبیرتان توجه شما بیشتر معطوف درس است چون می خواهید جواب سؤالاتی را که در ذهن تان است بگیرید.و پس از اتمام درس می توانید بقیه ی سؤالات مربوط به این مطلب را در همین جلسه بپرسید واشکالاتتان را برطرف نمایید.
نکته ی قابل توجه این است که اشتباهات ما بیش تر در ذهن و حافظه مان می ماند ( مانند اشتباهاتی که در برگه ی امتحانی ما رخ داده است و تا مدت ها در ذهن ما باقی است). از این رو اشتباهات ادراکی و سؤالات و ابهاماتی که در پیش خوانی داشته ایم به ثبت مفاهیم در ذهن و حافظه ی ما کمک شایانی می نماید.
همچنین پیش خوانی و طرح سؤال باعث می شود ما در کلاس کم تر صحبت کرده، تمرکز بیش تری داشته باشیم.
3- خواندن :
4- تفکر :
این روش آماده سازی تدریجی برای امتحان است و شما را به خودآموزی سوق می دهد.
5- از بر گفتن :
برای نظم بخشیدن به این کار می توانید از جعبه ی « لایتنر» یا جعبه ی « بهیاد» استفاده کنید. البته این جعبه ها به درد دانش آموزان منظم و اهل برنامه ریزی دقیق می خورد.
6- مرور